Simona Saldan
Simona Saldan – Teamleider & Senior Adviseur Vergunningen

“Elke dag is anders, en daar hou ik van!”

Kun je jezelf kort voorstellen?
Zeker! Ik ben Simona, 47 jaar en woon al mijn hele leven in Rosmalen. Ik heb twee kinderen, van 16 en 18 jaar en sinds kort woon ik samen met mijn vriend. In mijn vrije tijd hou ik van leuke dingen doen, zoals dansen, naar festivals gaan en lekker lezen. Ik werk graag in de tuin, dat geeft me rust en energie. 

Wat doe je precies bij Aveco de Bondt? 
Ik werk 32 uur per week als Teamleider en Senior Adviseur Vergunningen. Het is een afwisselende baan dat mij veel flexibiliteit en zelfstandigheid geeft om een goede werk-privébalans te behouden. Dat vind ik persoonlijk heel belangrijk. Ik geef leiding aan een team van negen personen, allemaal zelfstandige professionals die aan verschillende projecten werken. Ons team is verspreid over meerdere vestigingen, wat soms jammer is, maar gelukkig vinden we elkaar via Teams of de telefoon. Eens in de zes weken komen we samen voor een teamoverleg. 

Hoe ervaar jij de rol van teamleider?
Ik werk nu twee jaar bij Aveco de Bondt, daarvoor was ik adviseur vergunningen bij een ander bedrijf. Ik heb altijd gewerkt aan grote infrastructuurprojecten, en daarvoor bij een gemeente waar ik milieu gerelateerde vergunningen verleende. Vergunningen klinkt misschien saai voor veel mensen, maar dat is het totaal niet. Er is juist heel veel grijs gebied binnen de regelgeving, wat je scherp houdt en de projecten waaraan we werken ontzettend boeiend maakt. Geen dag is hetzelfde, vooral als een project in uitvoering is. Het leukste is dat je in een projectteam samenwerkt en gebruikmaakt van elkaars specialisme om het werk gedaan te krijgen. 

Kun je iets meer vertellen over jouw werk binnen het vergunningstraject? 
Bij vergunningen haken we al in een heel vroeg stadium aan. De opdrachtgever is vaak een grote partij zoals Rijkswaterstaat, een waterschap, provincie of gemeente. Dan werk je vaak ook weer samen met deze partijen als bevoegd gezag aan de andere kant van de tafel. Je hebt dus te maken met heel veel verschillende stakeholders: opdrachtgevers, belangengroepen, wijkraden, natuurverenigingen en bewoners. Het is een uitdaging om met al die verschillende belangen rekening te houden en ervoor te zorgen dat de eisen zoals o.a. beleidsregels, correct in het ontwerp worden verwerkt. 

Hoe zorg je voor een goede verdeling van het werk binnen jouw team? 
Alle aanvragen met betrekking tot capaciteit komen bij mij binnen. Soms benaderen contactpersonen rechtstreeks iemand uit mijn team, maar uiteindelijk houd ik het overzicht. Op die manier kan ik ervoor zorgen dat de werkdruk evenredig wordt verdeeld. Vervolgens neemt een vergunningenspecialist, in overleg, een project onder zijn hoede en werkt daarbij nauw samen met het projectteam.
 

Wat vind je het belangrijkste aspect van jouw werk?
Menselijk contact is voor mij ontzettend belangrijk. Ik ga graag in gesprek met de diverse partijen, zowel mensen van de uitvoering als de ambtenaren van bevoegd gezag. In de afgelopen 24 jaar heb ik dan ook ontzettend veel geleerd. De wet- en regelgeving wijzigt vaak en dat maakt het er niet altijd makkelijker op. Wij moeten de balans zoeken tussen wat goed is voor de natuur en de ontwikkeling van Nederland. Een voorbeeld waar ik zelf moeite mee heb, is het plaatsen van zonnepanelen in weilanden. Ik zou liever zien dat we eerst alle lege’ daken benutten.

Hoe ga je om met projecten waarbij er plannen klaarliggen waar je het niet altijd mee eens bent?
Dat zijn geen makkelijke gesprekken om te voeren, maar uiteindelijk draait het om belangenafweging. Ik blijf kritisch, maar streef altijd naar samenwerking. Soms zijn dingen noodzakelijk vanuit bijvoorbeeld veiligheid, en dan moet je de doorslaggevende redenen accepteren. Die discussies kunnen soms lang duren, maar het is belangrijk om altijd open en eerlijk te blijven.

Hoe blijf je up-to-date met alle veranderingen in jouw vakgebied? 
In ons vakgebied is het essentieel om je kennis voortdurend bij te houden. Wet- en regelgeving verandert vaak, dus ik zorg ervoor dat ik op de hoogte ben van de laatste ontwikkelingen. Ons team gaat naar bijeenkomsten met verschillende thema's. Zo dragen we kennis over aan elkaar en werken we samen met onze partners, waardoor we het beste van beide werelden bundelen.

Wat maakt het dat Aveco de Bondt een fijne werkplek is voor jou?
De flexibiliteit en zelfstandigheid die je hier krijgt, zijn voor mij heel waardevol. De organisatie biedt goede begeleiding en volop mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Vooral als je startend bent, is er veel ruimte om te leren van een senior collega. Vergunningenspecialisme is een vak waarin je jezelf moet ontwikkelen door ervaring, en bij Aveco de Bondt krijg je daar alle ruimte voor.

Hoe kijk je terug op jouw eerste twee jaar bij Aveco de Bondt?
Ik heb zeker genoeg ruimte gekregen om zowel mezelf als mijn team te laten groeien. Ik ben bijvoorbeeld bezig met omgevingsmanagement, wat voor mij weer nieuwe mogelijkheden biedt. Er is bij Aveco de Bondt altijd ruimte om te groeien, zowel in de breedte als in de diepte. We kunnen nieuwe kennis opdoen en deze delen, bijvoorbeeld door zelf een workshop te geven op een congres of bijeenkomstDaarnaast ben ikmet andere partners bezig met het ontwikkelen van een landelijk platform voor vergunningsmanagement, waarmee we de zichtbaarheid van Aveco de Bondt vergroten en ons netwerk uitbreiden.

Tot slot
Ik ben heel blij met de samenwerking met het team Omgevingsmanagement. Hoe we elkaar ondersteunen, naar elkaar luisteren en vooral hoe we samen lachen. Er is veel humor binnen ons team, en dat maakt het werken hier extra leuk!