Lars Timmermans (21) studeerde civiele techniek aan de Hogeschool van Amsterdam. Als afstudeeropdracht ontwikkelde hij voor Aveco de Bondt een methode om bestaande bruggen te proefbelasten. Een oplossing waar gemeenten in heel Nederland reikhalzend naar uitkijken…
“Ik had al stage gelopen bij een kleiner bedrijf, mijn afstudeeropdracht wilde ik daarom graag bij een grotere organisatie uitvoeren. Zo raakte ik in gesprek met Sander van het Erve en Frank Schotman van Aveco de Bondt. Zij vertelden me dat er in Nederland veel kleine bruggen zijn die aan het einde van hun technische levensduur zijn. Gemeenten moeten daar wat mee. Zijn ze nog veilig, moeten ze versterkt worden of is het nodig om ze te vervangen?”
Van berekening naar meting
“De beoordeling van zulke kunstwerken vindt nu meestal plaats op basis van oude tekeningen en berekeningen. Dat kost veel tijd. Bovendien is die informatie lang niet altijd bewaard gebleven, waardoor je in je sterkteberekeningen aannames moet doen. Een proefbelasting lost dat probleem op. Waar het op neerkomt is dat je een zware belasting plaatst op de plek waar dat het grootste effect heeft. Die belasting verhoog je stapsgewijs, tot het punt dat de constructie een heel klein beetje plastisch vervormd. Je weet dan exact de draagkracht van de brug.”
Onderzoek dat waarde toevoegt
“Proefbelastingen van civiele constructies staan nog in de kinderschoenen. Dat maakt deze opdracht zo gaaf. Ik kreeg hier de kans om onderzoek te doen naar proefbelasten, als pilot een proefbelasting op een bestaande brug uit te voeren én een aanpak te ontwikkelen die Aveco de Bondt in de markt kan zetten. Mijn onderzoek voegt dus echt wat toe en wordt straks daadwerkelijk gebruikt.”
Keuze voor de optimale methode
“Ik heb eerst theoretisch onderzoek gedaan en bestaande kennis over proefbelastingen in kaart gebracht. Op basis daarvan hebben we besloten om ons te richten op de vijzelmethode. Je bouwt daarbij als het ware een hulpbrug over de constructie, waar je het gewicht op plaatst. Onder de hulpbrug plaats je vijzels. Zo kan je gecontroleerd de belasting op het brugdek verhogen en voorkom je dat de constructie beschadigt.”\
Empirisch onderzoek voor pilot
“We gaan als pilot een proefbelasting doen bij een brug in de gemeente Raalte. Vooruitlopend op de pilot heb ik empirisch onderzoek gedaan. Voldoet de brug volgens berekeningen nog aan de eisen? En wat is de optimale opstelling voor de proefbelasting? Het maken van al die berekeningen was nog leuker dan ik had verwacht. Ik heb er ontzettend veel van geleerd.”
Veel vrijheid en verantwoordelijkheid
“Al met al kijk ik erg positief terug op mijn afstudeeronderzoek bij Aveco de Bondt. Wat ik erg fijn vond is de verantwoordelijkheid die ik hier kreeg. Ik mocht bijvoorbeeld vrij kiezen waar ik mijn onderzoek wilde doen. Door dat ik vanuit huis kan werken, bespaarde ik twee uur reistijd per dag. Die tijd kon ik nu nuttiger besteden. Liep ik ergens tegenaan? Dan kon ik Sander of Frank altijd bereiken en om hulp vragen. Ze lieten me veel zelf regelen, zoals de afspraak met de gemeente Raalte voor de eerste daadwerkelijke proefbelasting. Ook betrokken ze me bij verschillende meetings en de barbecue van de business unit Constructies, waardoor ik me echt onderdeel van het team voelde.”
Geen nummer bij Aveco de Bondt
Ik heb zo een goed beeld gekregen van hoe het is om te werken in een middelgrote organisatie. Als afstudeerder vind je bij Aveco de Bondt uitdagende vraagstukken waarbij je echt iets kan betekenen voor het bedrijf. Tegelijkertijd ben je geen nummer. De sfeer is prettig en je krijgt goede ondersteuning. Ik zou het andere studenten dus zeker aanraden om hier hun afstudeeronderzoek te doen.”